- خانه
- بلاگ آرسنال
- عشق است ارسنال
- فيفا 13 فراتر از حد تصور!!!
هر ساله تیم EA Sports به رهبری تهیه کنندهی اجرایی خود David Rutter، نسخهی جدیدی از سری FIFA را معرفی میکنند و هر ساله این نسخهی جدید چنان پیشرفت قابل توجهی دارد که نسخههای قبلی به گرد پای آن هم نمیرسند. نسخهی امسال نیز همین مسیر را دنبال کرده و به تاخت پیش میرود. در زمان عرضهی FIFA 12 به نظر میرسید (و احتمالا احساس درستی هم بود) این بازی در نوک قلهی سبک شبیه سازی فوتبال ایستاده است، اما اکنون در مقایسه با FIFA 13، این بازی بسیار قدیمی و غیر واقعی به نظر میرسد.
این احساس به این خاطر است که گیمپلی عنوان FIFA 13 دچار چندین و چند تغییر اساسی شده است که همهی آنها در جهت دستیابی به این هدف همیشگی سازندگان بوده است: نزدیکتر کردن هرچه بیشتر گیمپلی بازی به قلمرو واقعیت. طبق صحبتهای دیوید روتر، نظم و اندیشهی هدایت کننده و جهت دهنده به تغییراتی که در FIFA 13 ایجاد شده است، در یک جملهی خوزه مورینیو خلاصه شده است. مورینیو، سرمربی بزرگ رئال مادرید پس از شکست بارسلونا در مقابل چلسی و راهیابی این تیم به فینال لیگ قهرمانان اروپا میگوید:
“یکی از بهترین چیزها در مورد فوتبال، این است که غیر قابل پیشبینی است.”
دیوید روتر میگوید: “هنگامی که این جملهی مورینیو را شنیدیم پیش خودمان فکر کردیم، خدایا، این همان چیزی بود که ما از کریسمس سال گذشته قصد داشتیم در فیفا اعمال کنیم. ما میخواستیم درام موجود در بازی غیر قابل پیشبینی فوتبال را تسخیر کنیم. چیزی که در مورد آن صحبت میکنیم آن لحظات غیر منتظرانهای است که شما را از جای بلند میکند.”
روتر در ادامه میگوید: “من در مورد چیزهای تکراری و تصادفی صحبت نمیکنم، در بازیهای کامپیوتری این جور چیزها واقعا رنجآور هستند. منظورم این است که وقتی در FIFA 13 چیزی خارج از چارچوب نوشته شده رخ میدهد، حتما دلیلی دارد. آنها منطقی هستند و اگر پس از آن لحظهی غیر قابل انتظار به آن نگاه کنید، منطقی به نظر میرسند.”
برای دستیابی به این هدف، روتر و تیمش روی مسائلی کار میکنند که به تقدیر، سرنوشت و شانس مربوط میشود.
اولین و قابل تشخیصترین تغییر نسبت به FIFA 12، قابلیت فردی کنترل توپ درهنگام دریافت پاس است، چیزی که از آن با نام First-Touch Control یاد میکنند. در نسخههای قبلی بازیکنانی که درجهای بالاتر از 60 داشتند، هنگام دریافت پاسهای هوایی، توپ را به سادگی هرچه تمامتر دریافت میکردند، گویی پای آنها آهنربا دارد و توپ هم فلزی است. اکنون، فیزیک واقعی توپ وارد ماجرا شده است و همهچیز را تغییر داده است.
طبق صحبتهای روتر، First-Touch Control از نظر اهمیت برابر Tactical Defending در FIFA 12 است. نحوهی دریافت توپ به فاکتورهای مختلفی مربوط میشود، فاکتورهایی که به نوع حرکت توپ مربوط میشوند مانند چرخش و سرعت و همچنین فاکتورهایی که به دریافت کنندهی توپ مربوط میشوند مانند در حال حرکت بودن یا ایستادن بازیکن و همچنین تاثیر مدافعین حریف روی بازیکن هدف. نتیجهی پاس ارسالی با همهی اینها مرتبط است.
هنگامی که بازیکنی یک پاس هوایی دریافت میکند، توپ به سر و یا بدن او برخورد میکند و پرش دارد. پس از این، بسته به سطح توانایی فنی یک بازیکن، سرعت و دقت کنترل توپ متفاوت است. این موضوع باعث میشود استفاده از پاسهای بلند ریسکیتر از گذشته شود و علاوه بر آن کار را برای مدافعین هم سخت میکند.
تصور کنید با یک مدافع در حال قطع کردن یک پاس هوایی هستید و از سمت مقابل نیز مهاجمین حریف در حال نزدیک شدن به شما میباشند، در این حالت به شما توصیه میکنیم بدون معطلی زیر توپ بزنید و آن را از منطقهی خطر خارج کنید تا اینکه با یک پاس ظریف توپ را به یکی از یاران خود واگذار کنید. در غیر این صورت ممکن است با یک کنترل ضعیف، توپ را از دست بدهید و تیم خود را در موقعیت بدی قرار دهید.
اگر در مقیاسی بزرگتر به First-Touch Control نگاه کنیم، متوجه موضوع جالبی میشویم. در واقع سازندگان قصد داشتهاند با این سیستم یکی از اصلیترین فاکتورهای ورزش، یعنی خطای انسانی را وارد بازی کنند. از نگاهی دیگر، کنترل توپ تغییر یافته، دفاع کردن را نیز اندکی آسانتر میکند، خصوصا برای کسانی که با Tatical Defending مشکل داشتند و نمیتوانستند زمانبندی صحیحی برای تکل کردن ایجاد کنند.
از طرف دیگر، سازندگان برای متعادل نگه داشتن حمله و دفاع دست به تغییری دیگر زدهاند، اینبار هوش مصنوعی بازیکنان در هنگام تهاجم ارتقاء بسیار زیادی داشته است و دیگر از حالت شک و دودلی در هنگام حمله که در نسخهی قبلی وجود داشت، خبری نیست. مهاجمان با دقت و تمرکز سعی میکنند خود را در موقعیتی بهتر قرار دهند و تا جایی که امکان دارد وارد موقعیت آفساید نشوند.
روتر میگوید: “سال گذشته به نظر میرسید بازیکنان احساس نمیکنند که همهی تیم در حمله شرکت میکند. بنابراین ما کارهای زیادی در زمینهی حرکات بدون توپ و هوش مصنوعی انجام دادیم. بازیکنان بهتر در موقعیت قرار میگیرند و حسی وجود دارد که گویی همهی تیم به تو حمله میکنند. این موضوع سیستم پویای حملهی بازی را بسیار لذت بخش میکند.”
بگذارید با یک مثال این قضیه را روشنتر کنیم. تصور کنید در حال بازی با تیم میلان هستید و در میانهی زمین پس از گرفتن توپ از حریف قصد تشکیل یک ضد حمله را دارید. توپ در وسط زمین زیر پای ایبراهیموویچ است و به جلو حرکت میکنید. بر خلاف گذشته متوجه میشوید دو مدافع کناری به سرعت به جلو میآیند و بازیکنان خط حمله، خود را در موقعیت بهتری قرار میدهند. اکنون میتوانید با کمی صبر و حوصله یک ضد حملهی قوی تشکیل داده و حریف را در محاصرهی خود قرار دهید.
به لطف مکانیک دریبلینگ جدید بازی با نام Complete Dribbling، کنترل شما روی توپ بسیار بهتر از قبل شده است. با نگه داشتن دکمههای پشتی ( LT و RT در X360) و چرخاندن LS، مکانیک دریبلینگ دقیق FIFA 13 فعال میشود، چیزی که پیش از این در FIFA Street دیده بودیم و در اصل از موتور گیمپلی آن برای FIFA 13 استفاده شده است. اینجاست که تکنیک و توانایی فردی بازیکنان وارد کار میشود، به طور مثال کریس رونالدو کنترل توپی به مراتب بهتر از یک مدافع مثلا پپه دارد. اما حتی در پایینترین سطح، کنترلی که این سیستم به بازیکن میدهد بینظیر است.
مکانیک دریبلینگ جدید، جنگ تن به تن بر سر توپ و موقعیت را وارد شرایطی متفاوت میکند و موقعیتهای گوناگونی در اختیار بازیکنان قرار میدهد. در شرایطی که یک مدافع پیش روی شما است، دستتان کامل باز است و میتوانید از حقههای متفاوتی برای گمراه کردن حریف استفاده کنید. ایجاد موقعیتهای گل زنی و ارسال از جناحین در FIFA 13 بسیار واقعیتر از گذشته شده است.
این سیستم در کنار موتور ضربه یا تماس جدید بازی شرایط بسیار جالبی را فراهم میآورد. علاوه بر تکل کردن، میتوانید با هل دادن یا تنه زدن به حریف، توپ را از آنها باز پس بگیرید و موقعیت را تصاحب کنید. البته سیستمی مشابه در نسخهی قبل هم وجود داشت ولی چیزی که در FIFA 13 دیده میشود بسیار پیشرفتهتر است. اکنون واقعا لباس بازیکنان را میکشید و از سرعت آنها میکاهید. البته مانند گذشته، تکرار زیاد این حرکت میتواند منجر به خطا و حتی گرفتن کارت زرد شود. یکی دیگر از استفادههایی که این سیستم جدید دارد، مشایعت توپ است که میتواند بسیار کارآمد واقع شود.
از دیگر تغییرات قابل توجه میتوان به سیستم شروع مجدد جدید بازی اشاره کرد. در نسخههای گذشتهی فیفا، هنگامی که خطایی برای شما گرفته میشد، فقط دو راه پیش رو داشتید: یا با یک ضربهی فنی توپ را به گوشهی دروازه شوت میکردید و یا اینکه با ضربهای قدرتی توپ را به فضای باز کنار دیوار دفاعی میفرستادید. با سیستم طراحی free-kick جدید FIFA 13، گزینههایی گسترده و متفاوت را پیش روی خود میبینید. اکنون میتوانید بین 1 تا 3 بازیکن را پشت توپ قرار دهید و با پریدن آنها از روی توپ دیوار دفاعی را گمراه کنید، حتی میتوانید پس از اینکه یک بازیکن از روی توپ بپرید به یار کناری پاس دهید تا موقعیت بهتری برای شوت زدن پیدا کنید.
از طرفی دیگر، مدافعین نیز برای مقابله با ضربه زننده، چندین کار متفاوت میتوانند انجام دهند. اضافه کردن بازیکنان به دیوار دفاعی، مارک کردن بازیکنان خطرناک در محوطهی جریمه و یا حرکت به سوی توپ از جملهی آنها میباشد. کل سیستم free-kick چه برای تیم دفاع کننده و چه برای تیم حمله کننده، تغییرات اساسی و گسترده داشته است و عمق زیادی به آن بخشیده است. شما حتی میتوانید از قبل استراتژی دفاع و حملهی خود برای شروع مجدد را طراحی کنید.
روتر در این مورد میگوید: “ما چند سال پیش یک ابزار عظیم برای طراحی تاکتیک در بازی قرار دادیم. هر چند این سیستم بسیار سرگرم کننده بود اما برای بازیکنان غیر جدی، کار با آن اندکی سخت بود. به همین دلیل ما شروع مجدد تاکتیکال را قرار دادیم تا بازیکنان بتوانند سریعا تاکتیکی که میخواهند را به طرزی آسانتر پیاده کنند.”
از نظر بصری و گرافیکی FIFA 13 نسبت به قبل گامی به جلو برداشته است و همچنین تغییراتی در موتور برخورد بازی هم ایجاد شده است. در FIFA 12 بسیار دیده میشد که بازیکنان بدون قصد و کاملا تصادفی در موقعیتهایی مضحک به یکدیگر برخورد میکنند و جوری به هوا میروند که گویی روی مین پا گذاشتهاند. سیستم برخورد جدید همهی برخوردها را کاملا واقعیتر کرده است، به نوعی که پس از برخورد یک بازیکن به زمین دقیقا میتوانید درد آن را تصور کنید.
اگر این تغییرات را تک به تک بررسی کنیم، شاید تصور کنید تغییر چندانی در بازی رخ نداده است، اما همه در کنار هم گیمپلی را به کلی تغییر داده و بازی کردن با FIFA 13 را وارد فاز جدیدی میکند به گونهای که حتی بعضی از بازیکنان کارکشته هم نیاز به گذراندن وقت و یادگیری مکانیک بازی دارند. باید به فیزیک first-touch بازی عادت کنید، هوش مصنوعی ارتقا یافته، سرعت و قدرت حمله را بیشتر کرده است و سیستم جدید free-kick و دفاع بازی میتواند نتیجهی یک بازی را به طور کلی تغییر دهد. علاوه بر اینها نباید از سیستم دریبل جدید بازی غافل شد که کنترلی دو چندان به شما میدهد.
همانند سالهای گذشته باید گفت نسخهی جدید فیفا گامی بزرگ در جهت تکامل ساخت یک شبیه ساز واقعی است، به گونهای که حتی اگر فقط یک ساعت با گیمپلی بینظیر آن بازی کنید، به هیچوجه نمیتوانید FIFA 12 را تحمل کنید. با اینکه روتر و تیمش فعلا در مورد بخشهای دیگر بازی چیزی نمیگویند، به خوبی توانستهاند با نمایش گیمپلی جذاب بازی صبر و شکیبایی را از طرفداران بگیرند.
آخرین اخبار آرسنال
جزئیات بلاگ
عشق است ارسنال
ارسنالي بودم هستم خواهم بود
تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۵/۲۴بازدید پست : ۲,۴۱۷ بار
کل بازدید: ۲۶,۴۷۶ بار
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
ناتینگهام فارست
۱۴۰۳/۹/۳ ۱۸:۳۰
بازی قبلی آرسنال
چلسی
آرسنال
۱۴۰۳/۸/۲۰ ۲۰:۰۰