loading
در حال بررسی درخواست شما
Arsenal

آرتتا ، ستاره نا محسوس!





میکل آرتتا آماتریین ، متولد 26 مارچ 1982در محله گیپوز کوآ در شهر سن سباستین از توابع ایالت باسک اسپانیا . از کودکی عاشق فوتبال بود و در همان سال های ابتدایی که معنی و مفهوم توپ و چمن را فهمید به باشگاه محلی آنتیگوکو ، که در نزدیکی محل سکونت شان بود رفت و عضو آن تیم شد . در آنجا بود که با صمیمی ترین دوست امروز و رفیق سال های کودکی اش ، یعنی ژابی آلونسو آشنا شد . هر هفته با ژابی در تیمی که عضویت داشتند مسابقه می دادند و در اوقات بیکاری باز هم در ساحل سن سباستین ، این میکل و ژابی بودند که روی ماسه های طلایی به دنبال توپ می دویدند و در سرشان رویای بازی در تیم رئال سوسیداد ، تیم محبوب دوران کودکی ، را می پروراندند . اما تقدیر ، سرنوشت دیگری برای آنها در نظر گرفته بود ، سرنوشتی که هرگز نتوانند در یک تیم حرفه ای در کنار هم بازی کنند . وقتی پانزده ساله شد به تیم دوم بارسلونا ملحق شد این در حالی بود که آلونسو بالاخره به سوسیداد رفت . وقتی میکل نتوانست در تیم اول باشگاه جایگاهی برای خود دست و پا کند ، نهایتا در سال 2000 بود که به پاریس سنت ژرمن قرض داده شد و اینگونه بود که دریچه فوتبال حرفه ای به روی او باز شد . آرتتا مجموعا 45 بازی برای بارسلونا انجام داد و موفق به ثمر رساندن 3 گل برای آبی و اناری ها شد .

پاریس سنت ژرمن ، آغاز راه

تیم پاریسی سکوی پرتاب میکل به دنیای حرفه ای فوتبال بود ، او تا آن زمان 30 بازی ملی برای تیم های پایه ای اسپانیا انجام داده بود و 5 گل نیز به ثمر رسانده بود . طی دو سال حضور به صورت قرضی برای ژرمن ها 31 بار به میدان رفت اما به دلیل اینکه عقب تر از جایی که دوست داشت بازی کند ، از او بازی گرفته می شد تنها 2 بار موفق به گشودن دروازه حریفان شد .

گلاسکو رنجرز ، رهبری در اوج جوانی

در سال 2002 ، در سن 21 سالگی به عنوان بازیکن آزاد به تیم گلاسکو رنجرز اسکاتلند پیوست ، در این زمان عضو تیم زیر 21 ساله های اسپانیا هم بود و در 12 بازی ، 2 گل ملی هم به ثمر رساند . اوج افتخار برای او در سال 2003 بود که با رنجرز توانستند رقیب سنتی خود یعنی سلتیک را در هر سه جام معتبر این کشور شکست بدهند و هم لیگ برتر ، جام حذفی و جام اتحادیه را برای آبی ها کسب نمایند . جوان اسپانیایی به زودی تبدیل به رهبر تیمش شد و نزد هواداران محبوب ترین بازیکن گلاسکو لقب گرفت . آرتتا دو سال رویایی را با این تیم اسکاتلندی سپری نمود و مجموعا در 50 بازی 12 بار برای آنها گلزنی نمود ، اما آرزوی دوران کودکی او را به سرزمین مادری باز گرداند.

رئال سوسیداد ، تحقق یک رویا

سال 2004 ، تمام هماهنگی ها انجام شده بود ، حتی تلفنی با آلونسو صحبت کرده بود ، وقتی قرارداد 5.2 میلیون دلاری اش را با تیم محبوبش ثبت کرد تا بتواند در کنار دوستش در سوسیداد بازی کنند ، به ناگاه خبر رسید که آلونسو با لیورپول به توافق رسیده و به زودی به این تیم ملحق خواهد شد . رویای بازی در رئال محقق شده بود اما بدون آلونسو . فصل فوق العاده ای برایش نبود ، 15 بازی و تنها یک گل ، تنها دست آورد حضور در سوسیداد رسیدن به آرزوی دوران کودکی بود .

اورتون ، مدیون آرتتا

در پنجره نقل و انتقالات ژانویه در سال 2005 ، این دیوید مویس بود که تشخیص داد آرتتا بهترین گزینه برای جانشینی هافبک کهنه کار سوئدی ، توماس گراوسن است . آرتتا به تیم دوم بندر لیورپول ، یعنی اورتون پیوست که دست بر قضا به جای بازی کردن در کنار دوست صمیمی اش این بار رو در روی او قرار می گرفت . هرچند در لیورپول هم دوستی این دو بازیکن پا برجا بود و حتی همسایه هم بودند که برای هواداران اصلا قابل هضم نبود ! آرتتا قرارداد 5 ساله ای را با آبی پوشان لیورپولی به امضا رساند و در رسیدن اورتون به مرحله پلی آف لیگ قهرمانان اروپا نقش بسزایی ایفا نمود ، هرچند آنها در مرحله آخر نتوانستند جواز حضور در این رقابت ها را بدست بیاورند .  اولین بار در پیروزی چهار بر صفر در مقابل کریستال پالاس برای تیمش موفق به گلزنی شد .

فصل 2005 – 2006 هر دو عنوان بهترین بازیکن از نگاه هواداران و بازیکن منتخب بازیکنان را به خود اختصاص داد و این فرم عالی را تا سال 2007 حفظ نمود . برای دعوت به تیم ملی اسپانیا لحظه شماری می نمود اما گویا دیده نمی شد و ستاره ای به نام آرتتا وجود خارجی نداشت .  35 بازی در این فصل و انتخاب به عنوان بهترین بازیکن میدان در اکثر مسابقاتی که بازی کرده بود و زدن 9 گل ، موجب شد برای دومین سال پیاپی عنوان بهترین بازیکن فصل را از آن خود نماید . همچنین کاربران اسکای او را به عنوان بهترین هافبک سال جزیره معرفی نمودند و جایزه پی اف ای را نیز با اندکی اختلاف به کریستین رونالدو واگذار نمود . خلاقیت او بخش اساسی برنامه های هجومی اورتون را تشکیل می داد اما افتخار آفرینی های او به همین جا ختم نشد . در فصل 2007 – 2008 به عنوان بهترین بازیکن نورث وست معرفی شد و به عنوان تنها بازیکن تاریخ باشگاه اورتون ، در ژانویه 2008 ، جایزه اکو را که به بهترین چهره ورزشی شهر لیورپول اهدا می شود را بدست آورد .

در نیمه دوم فصل دچار آسیب دیدگی از ناحیه شکم شد که مجبور شد برای مداوا جراحی را انتخاب نماید . بازگشت خود را به میادین ، در فصل 2008 -2009 با یک ضربه آزاد استثنایی در مقابل بلکبرن جشن گرفت و برای اولین بار بازوبند کاپیتانی اورتون را در دیدار برابر نیوکاسل به بازو بست ، دیداری که در آن یک ضربه پنالتی را نیز به گل تبدیل نمود . اما ماه فوریه و بازی در برابر نیوکاسل ، تلخ ترین اتفاق را در دوران حرفه ای ورزشی او رقم زد . در حالی که برای اولین بار برای بازی به تیم ملی اسپانیا دعوت شده بود ، با آسیب دیدگی لیگامنت زانو ، بر روی برانکارد استادیوم را ترک کرد . این مصدومیت شدید موجب شد باقی فصل ، همچنین پنج ماه اول فصل 2009 -2010 را نیز از دست بدهد .

در ماه اوت 2010 اخباری مبنی بر اعلام علاقه سرمربی وقت تیم ملی انگلستان مبنی بر دعوت از او برای بازی برای سه شیر ها روی تلکس خبرگذاری ها مخابره شد ، اما به سرعت معلوم شد به خاطر قوانین و موارد مطروحه در اساسنامه فیفا ، صرف گرفتن گذرنامه انگلیسی او نمی تواند برای تیم ملی انگلستان به میدان برود . او از مصدومیت رهایی یافته بود و در آگوست 2010 ، قراردادش را برای 5 سال دیگر با اورتون تمدید نمود . او در این باره گفت : " من اکنون 29 ساله هستم و هرگز چنین شانسی نصیب من نخواهد شد ، می خواهم برای اورتون بهترین باشم . "  او مجموعا در 174 بازی که برای اورتون به میدان رفت موفق به ثمر رساندن 27 گل برای تیمش شد . یقینا آرتتا در این زمان نمی دانست که روزی به جمع توپچی های لندن خواهد پیوست . بی تردید اورتون بخش اعظمی از موفقیت های سال های اخیر خود را مدیون ستاره اسپانیایی اش ، میکل آرتتا می باشد . بازیکنی که هیچ گاه در رده ملی به چیزی که استحقاقش را داشت نرسید ، اما هرگز نا امید نشده است . میکل در نوامبر 2011 در این خصوص گفت : " این یکی از بزرگ ترین هدف های من است و هرگز برای رسیدن به آن دست از تلاش بر نخواهم داشت . زیرا واقعا دوست دارم به نمایندگی از کشورم در زمین مسابقه حاضر شوم. "

آرسنال ، اوج پختگی

31 اوت 2011 در آخرین ساعات نقل و انتقالات لیگ برتر ، میکل آرتتا در ازای 10 میلیون پاوند و طی یک قرارداد 4 ساله به جمع توپچی های شمال لندن ملحق شد . آرتتا اولین بازی خود را در دهم سپتامبر در برد یک بر صفر مقابل سوانسی سیتی برای آرسنال انجام داد موفق شد در ایوود پارک اولین گل خود را برای آنها به ثمر برساند ، هرچند نتیجه در پایان چهار بر سه به نفع بلکبرن رقم خورد .

ری پارلور ، هافبک اسبق آرسنال درباره آرتتا می گوید : " او همان بازیکنی است که آرسنال بدان نیاز داشت . او کسی است که ویلشر و رمزی می توانند در کنار او پیشرفت کنند . "

آرتتا اکنون در اوج پختگی و تکامل قرار دارد ، او بازیکنی است با ضریب هوشی بالا ، که کمتر دیده شده توپ را بدون علت نزد خود نگه دارد . معمولا سر بالا بازی می کند و سعی می کند بهترین تصمیمات را در لحظه بگیرد . با اضافه شدن میکل آرتتا به خط میانی توپچی ها ، با وجودی که جک ویلشر ، ستاره انگلیسی آنها هنوز مصدوم است وزن تیمی آنها در این قسمت از میدان بالا رفته است . او با کوله باری از تجربه هم اکنون به عنوان یک هافبک دفاعی تمام عیار در خدمت تیم خود می باشد . ستاره همچنان می درخشد اما طبق سرنوشتی که از ابتدا برایش رقم خورده بود دیده نمی شود . آرتتا در این فصل 22 بار برای آرسنال در لیگ برتر ، به میدان رفته که در اکثر موارد جزو مهره های شاخص آنها بوده است .  وی طی این مدت کوتاه حضور موفق به ثمر رساندن 8 گل نیز گردیده است . در حالی که بودن او در تیم کمتر به چشم می آید اما هر بار نبودش در میانه میدان کاملا حس شده است . 

آرسن ونگر در مورد آرتتا گفته است : " او بازیکن مهمی برای ما است ، بازی او ترکیبی از بازی سانگ ، رمزی و روسیچکی است . هر گاه به توپ نیاز داشته باشیم او آن را برای ما بدست می آورد ، او باعث ثبات خط میانی ما شده است . متاسفانه اومثل رایان گیگز است ، این یک بدشانسی بزرگ است که در کشوری به دنیا بیایید که بهترین هافبک های جهان را در اختیار دارد . اگر او انگلیسی بود تا به حال بازی های زیادی برای تیم ملی انجام داده بود . "

آرتتا موفق به بستن بازوبند کاپیتانی آرسنال در این مدت اندک نیز شده است ، در دیدار مقابل لیدز یونایتد در چهارچوب مسابقات جام حذفی که با گلزنی اسطوره ، تیری آنری ، تبدیل به یک شب رویایی برای توپچی ها شد ، این آرتتا بود که رهبری میانه میدان را عهده دار بود . اما آمار نیز خود گویای همه مسائل در مورد این بازیکن اسپانیایی است . میکل آرتتا با دادن 1771 پاس که 90% آنها صحیح بوده ، تا به امروز ، به عنوان بهترین پاسور جزیزه شناخته می شود ، وی همچنین رتبه چهارم بهترین هافبک های جزیره را در اختیار دارد . میکل آرتتا اکنون در 29 سالگی و در اوج دوران بازیگری قراردارد ، او جزو کلیدی ترین مهره های حال حاضر آرسنال است . ستاره اسپانیای همچنان در حال درخشش است ، اما بصورت نا محسوس !

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات بلاگ

برگ کمپ

تاریخ انتشار : ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
بازدید پست : ۱,۹۳۲ بار
کل بازدید: ۴۱۳,۳۷۲ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
بورنموث
بورنموث
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۱۵ ۱۵:۰۰
بازی قبلی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
2 - 3
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰