loading
در حال بررسی درخواست شما
Arsenal

از ظهور تا سقوط همراه با آرسن ونگر


در سال 1988 زمانی هدایت موناکو را بر عهده داشت، ونگر به دنبال یک جوان لیبریایی که در کامرون بازی می کرد بود. او هر هفته گزارشات جذابی از جرج ویا دریافت می کرد. سر انجام صبر ونگر لبریز شد و یکی از همکارانش را برای دیدن این بازیکن فرستاد.

کمی بعد همکار ونگر با وی تماس گرفت:"خبر بد: ویا دچار مصدومیت شده. در واقع بازوی وی شکسته است. خبر خوب: به هر حال او می تواند بازی کند."


ونگر به او علاقه مند شد. ویا به موناکو پرواز کرد و با این باشگاه قرارداد بست. اما کمی بعد این بازی کن دچار مشکلاتی با باشگاه شد و وکیل وی گفت:" او هیچ پولی از باشگاه دریافت نکرده است." سرانجام این بازیکن از باشگاه شکایت کرد اما بلافاصله ونگر از جیب خود 500 فرانک فرانسوی معادل 50 پوند به وی داد و دوباره ویا تمرینات تیم بازگشت. یک داستان جالب در این باره نقل شده است. ونگر همواره در این مورد شوخی می کند و قدام ویا در مورد شکایت از باشگاه که برای وی50 پوند آب خورد را "پاداش امضا " می خواند.


ویا اکنون یک سیاستمدار در لیبریا می باشد. او تو صیه های اخیر ونگر را به یاد می آورد :" اگر سخت تلاش کنی می توانی یکی از بهترین بازیکنان اروپا باشی."

ویا در این زمینه می گوید:" بله. او درست گفت."

چراکه ویا در سال 1995 بهترین بازیکن جهان شناخته شد و جایزه خود را در محضر استادش دریافت کرد.

این ماجرا ونگر را به یک مربی بزرگ تبدیل کرد. او چشمانی جهانی داشت یعنی تمام بازیکنان دنیا را زیر نظر می گرفت. عشق او یافتن بازیکنان با کیفیت از مناطق مختلف بود. وی این استعداد ها را به قیمت ارزانی به خدمت می گرفت.

با این حال آرسنال از سال 2005 تا کنون هیچ جامی را نبرده و در این ترنسفر نیز دو بازیکن اصلی خود را از دست داد و اوج این ماجرا شکست سنگین هشت بر دو برابر منچستر بود. اکنون به نظر می رسد هواداران آرسنال از ونگر خسته شده اند چرا که افت وی یک هشدار به حساب می آید.

زمانی که ونگر در سال 1996 از یک باشگاه ژاپنی به آرسنال پیوست دانشی را باخود به فوتبال جزیره آورد که تا کنون هیچ انگلیسی از آن بهره مند نبود او نقش بسیار پررنگیدر ضمینه پیشرفت فوتبال انگلیس داشت.

با این وجود ونگر در هر جاکه حضور داشت یک ناظر بسیار خوب به شمار می رفت ناظری که تمام بازیکنان با استعداد را در نقاط مختلف جهان زیر نظر داشت.

در آن سال ها که ونگر در ژاپن کار می کرد به طور منظم بازی های میلان را زیر نظر می گرفت. در آن سال ها بازیکن جوان فرانسویی که پاتریک ویرا نام داشت در میلان بازی می کرد که بعد ها به کاپیتان افسانه ای آرسنال تبدیل شد.

ونگر زمانی که هانری درنقش یک هافبک برای یووه بازی می کرد او را یک مهاجم می دانست اماهانری اینطور فکر نمی کرد و به وی گفت:" مربی، هدف من فقط گل زدن نیست." اما بعد ها تیری هانری به یکی از بهترین مهاجمان آرسنال تبدیل شد و گل های بسیار زیادی را برای این تیم به ثمر رساند.

ونگر همچنین استعداد های جوانی چون نیکلاس آنلکا و سسک فابرگاس را کشف کرد. فابرگاس یکی از بهترین هافبک های لیگ جزیره بود که بعدا به تیم ملی راه یافت.

او حتی در زمینه تغذیه نیز پیشگام بود و در رژِیم عذایی بازیکنان آرسنال از برنامه تغذیه ژاپنی ها که همان ماهی و سبزی جات بود استفاده می کرد.

آرسنالی ها آن زمان روی اوتوبوس خود عبارت:" ما ستاره های مریخ را می خواهیم" را درج کرده بودند. این عبارت به معنای این است که ما تمام استعداد های جهان را زیر نظر داریم حتی اگر در دوردست ها باشند.
او در حالی که فارغ التحصیل رشته آمار بود وارد فوتبال انگلیس شد. او بازیکنان زیادی را به جهان معرفی که و همه این بازیکنان یکی از برجسته ترین خصوصیاتشان حفظ توپ می باشد. گیلبرتو سیلوا نیز یکی از همین بازیکنان بود که البته بعد ها فروخته شد.

ونگر اکنون در طوفان گرفتار شده و به شدت در اندیشه عبور از آن است. مسلما او دوست دارد تیمش مانند آرسنال سال 2004 باشد، تیمی که یک فصل را بدون شکست پشت سر نهاد.

ونگر همواره پیشگام بود اما نه انقلابی. برای مثال او خط دفاعی خود را تا چند سال دست نخورده نگه داشت و همواره تغییرات را به آرامی انجام می داد. او در این زمینه می گوید:" تغییرات من همواره به آرامی انجام می گیرد". او زمانی تیمش در بالاترین سطح کیفی فرار داشت همواره به توصیه های افراد با تجربه گوش فرا می داد.

آرسنال در شرایطی که در اوج به سر میبرد در فینال جام باشگاه های اروپا در برابر بارسلونا قرار گرفت و با نتیجه 2 بر 1 شکست خود. در آن بازی آرسنال دچار بدشانسی شد و پس از اخراج دروازه بانش 10 نفره به کار ادامه داد و همین امر کار را برایش سخت تر کرد. تیری هانری در آن یک موقعیت تک به نک را به دست آورد که دروازه بان بارسا توپ را گرفت و سرانجام بارسلونا قهرمان شد.

یک سال بعد ونگر در جام قهرمانان اروپا نتوانست با آرسنال عنوان در خور توجهی کسب کند وتنها در ورزشگاه یونان به عنوان یک تماشاچی برای دیدن فینال لیورپول و میلان رو صندلی نشست.


او به حدی عصبانی بود که در حین تماشای بازی به صندلی ضرباتی را وارد می کرد. پس از اینکه بازیکنان میلان مدال هایشان را دریافت کردند او شروع کرد به دست زدن و گفت:" می بینید، تنها برای فتح جام قهرمانان اروپا به یک تیم معمولی نیاز دارید."

این ریاضیدان باهوش می دانست قهرمانی در رقابت های حذفی کمی تصادفی است و نیاز به شانس دارد اما وی هر گز خوشسانس نبود.

سر انجام دوران سقوط آرسن ونگر فرا رسید چرا که دیگران از نظرات وی کپی برداری کردند و رقیبان او سراغ بازیکنان بزرگ ملی پوش رفتند و دقیقا از نحوه و روش مربی گری وی، نوع رژیم عذایی و اطلاعات و آمار وی کپی برداری کردند.

کار به جایی رسید که برخی اعتقاد پیدا کردند که او دیگر در فوتبال جایی ندارد چرا که تیمی برنده است که همواره بیشترین دستمزد ها را به بازیکنانش بدهد.

آرسنال اکنون از نظر دادن دستمزد های بالا به بازیکنانش در رتبه پنجم باشگاه های انگلستان قرار دارد اما بر خلاف این آمار مدیران آرسنال معتقد اند که ونگر تنها پول خرج کرده و در مقابل هزینه ای هنگفتی که روی دست باشگاه گذاشته چیزی خاصی به دست نیاوره است.


شاید اگر در سال های گذشته کمی آرسنالی ها هزینه می کردند اکنون کریس رونالدو را در اختیار داشتند. بله تعجب نکنید کریس رونالدو نیز توسط آرسن ونگر کشف شد. او زمانی که یک نوجوان بود زیر ذربین ونگر قرار گرفت اما سران منچستر یونایتد هزینه بیشتری نسبت به آرسنالی ها کردند و در نهایت رونالدو به باشگاه منستر یونایتد پیوست.

آرسنالی ها برای هزینه کردن در ترنسفر بسیار محتاطانه عمل می کنند و در وهله اول به سود خود فکر می اندیشند.

بیلی بین رئیس باشگاه بیسبال اوکلند که یک مدیر بسیار مطرح ورزشی به حساب می آید در مورد ونگر گفت:" زمانی که به ونگر فکر می کنم یاد وارن بافت می افتم. ونگر هنگامی که به یک باشگاهی می رود دوست دارد 100 سال در آن باشگاه بماند و با آن تیم کار کند. "

بعد هه ونگر، مغز متفکر باشگاه به همراه تیمش به یک استادیوم بزرگتر به نام امارات نقل مکان کرد.

در گذشته آرسنال هرگز در زمینه اقتصادی یک باشگاه بزرگ به حساب نمی آمد اما اکنون از نظر در آمد های حاصل از فوتبال جزو پنج باشگاه برتر جهان به حساب می آیند هرچند پس از مدت کوتاهی از انتقال به امارات بدهی های این باشگاه از حد معمول خود فراتر رفت.
از همه بدتر ونگر که یک فرد بسیار خلاق و متفکر می باشد .او غرق در مشکلاتی شده است و این مشکلات شامل: افزایش قدرت بدنی بازیکنان، یافتن نقاط کور دروازه بانان حریف و تلاش برای افزایش بودجه و صرف هزینه های بیشتر برای عبور آرسنال از بحران پیش رو، می شود.


به احتمال زیاد این آرسنال نیز مانند فصل قبل به مقام قابل توجهی دست پیدا نخواهد کرد. اکنون بازیکنان با استعداد کمتر می خواهند در آرسنال بازی کنند. شاید این تیم دیگر هرگز جامی در فوتبال انگلیس نگیرد.

با این وجود فوتبال همواره مکانی برای کسب دانش است چرا که همین اوج ها و تنزل خود می تواند برای افرادی که تازه گام در این راه نهاده اند درس های مهمی باشد.


نویسنده کتاب:فایننشال تایمز
بر گرفته از کتاب "مردان فوتبال"


خب به نظر خودم بیشتر حرفاش جالب و منطقی بوده ولی  بعضی حرفاش  جای بحث داره و قطعا تمام مطلبش درست نیست.


پارازیت:در ضمن باید ببخشید که این هفته آخرین اخبار  آرسنال و  ررزو رو نذاشتم  این مدت خیلی سرم شلوغ بود و نتونستم این اخباررو بذارم ولی سعی میکنم آخر هفته که وقتم  آزادتره اخبار کاملو بذارم.البته فقط به این نکته اشاره کنم که تیم رزرو این هفته دو صفر سوانسی رو شکست داد و همچنین  "آیزفیلد" خرید جدید آرسنال از ابتدا بازی کرد و به همراه گنابری بهترین بازیکن زمین بودن.همچنین در بازی امروز با بلکبرن حضور "چمبرلین" در هاله ای از ابهام قرار داره و در بلکبرن هم حضور "یاکوبو" مهجام خطرناک این تیم و "سامبا" مدافع مستحکم بلکبرن نیز در هاله ای از ابهام قرار داره.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات بلاگ

آرسنال

تاریخ انتشار : ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
بازدید پست : ۱,۱۱۳ بار
کل بازدید: ۲۱,۵۵۷ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
اورتون
اورتون
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۳۰ ۱۸:۳۰
بازی قبلی آرسنال
منچستر یونایتد
منچستر یونایتد
0 - 1
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - اولدترافورد
۱۴۰۳/۲/۲۳ ۱۹:۰۰