loading
در حال بررسی درخواست شما
رایس، رایس بیبی
رایس، رایس بیبی

رایس، رایس بیبی

چگونه "رهبری" دکلن رایس انتظارات را در زمین و خارج از آن در آرسنال برآورده کرده است

شروع دکلان رایس در آرسنال ویژه بوده است. اغلب اوقات یک بازیکن جدید به گونه‌ای که بازیکنان، کارکنان باشگاه، طرفداران و کارشناسان همگی تأثیر فوری او را درک کنند به سرعت جا نمی‌افتد، اما این اتفاق برای رایس افتاده است. این هافبک انتظارات داخلی باشگاه و خارجی را از زمان انتقال از وستهم یونایتد در تابستان 2023 برآورده کرده است. البته، در مورد توانایی‌های او هیچ شکی در آرسنال طی فرایند ارزیابی بازیکن‌ وجود نداشت. آنها در تمام 4 سال مربی‌گری میکل آرتتا او را دنبال کرده بودند و اطمینان داشتند که ویژگی‌های شخصیتی، سبک بازی و چگونگی جای‌گیری‌اش در فرایند کاری این مربی اسپانیایی مناسب است.

وقتی از آرتتا پیش از بازی امروز با وستهم درباره رایس پرسیده شد، چشمانش وقتی نام "دکلن" به زبان آورده شد، درخشید.

او با لحنی ملایم‌تر از همیشه گفت: "من حضور او را در زمین دوست دارم. او آنجاست و چیز ویژه‌ای دارد." مربی آرسنال ادامه داد:" وقتی (آرسنال) مقابلش بازی کردم، احساس خاصی داشتم، همین طور که دیوانه‌وار مشتاق بودم او را به خدمت بگیرم. شما در مورد بازیکنان احساسی پیدا می‌کنید و من می‌خواستم او بخشی از تیم ما باشد."

این بدان معنا نیست که پس از انتقال او از شرق به شمال لندن، همه‌چیز آسان بوده است. رایس تلاش آگاهانه‌ای برای نگه داشتن تمرکزش بر فوتبال و پیروی دقیق از دستورالعمل‌های آرتتا انجام داد که این موضع به ویژه در روزهای اولیه‌اش مهم بود. این ملی پوش 24 ساله در مصاحبه‌های پیش از شروع فصل بارها در مورد اینکه چقدر در مدت کوتاهی چیزهای زیادی یاد گرفته است، صحبت کرد و این حرف‌ها صرفاً شعار نبود. او هم‌زمان از عمق تاکتیکی آرتتا تحت تأثیر قرار گرفت و شگفت‌زده شد. این به این دلیل نیست که تمرینات او در وستهم در سطح پایینی بود، بلکه بیشتر به دلیل اینکه آرتتا در خواست‌هایش بسیار خاص است و هم سبک بازی و هم سبک مربی‌گری‌اش با آنچه رایس عادت داشت، متفاوت بود. مستند All or Nothing شبکه آمازون درباره فصل 2021-22 آرسنال، به بینندگان ایده‌ای از اینکه چطور آرتتا ممکن است از روش‌های مختلف برای انتقال پیام به بازیکنانش استفاده کند که ممکن است با سایر مربیان متفاوت باشد، داد.

در زمین، رایس نه تنها یک پست جدید بلکه چندین نقش مختلف را در چندین مرحله بازی یاد می‌گرفت. تاکنون، او در نقش‌های شماره 6 و شماره 8 برای آرسنال بازی کرده است. رایس با 28 بازی ملی برای انگلیس به صراحت اعلام کرده است که در نقش هافبک تدافعی تر احساس راحتی بیشتری می‌کند، اما ویژگی‌های او به ویژه در بازی‌های پرحاشیه این فصل آرسنال بسیار مفید بوده است. حتی در نقش عقب‌تر که رایس در آن احساس راحتی بیشتری می‌کند، تفاوت‌هایی با نحوه بازی‌اش در وستهم وجود دارد. بازی آرسنال از لحاظ تاکتیکی متفاوت است، بنابراین او مجبور بود برخی جنبه‌های بازی در میانه زمین را دوباره یاد بگیرد. به عنوان مثال، احساس نکند که باید همیشه به طرف توپ بیاید و به جای آن در فضاهایی خاص منتظر بماند و سپس در ارتباط با هم‌تیمی‌هایش حرکت کند.

یکی از بهترین نمونه‌های این موضوع در برد 1-0 در خانه مقابل حریف کلاس جهانی آرسنالی یعنی منچسترسیتی در اکتبر رخ داد. دروازه‌بان آرسنال یعنی دیوید رایا به صورت عمدی روی توپ صبر می کند تا فشار وارد کند و رایس موقعیت خود را حفظ کرد، یک خلا دید، به آن دوید و سپس رایا پاس به او داد. او به سرعت توسط ماتئو کوواچیچ که خیلی شانس آورد که کارت دوم زرد نگرفت، سرنگون شد.

دکلن رایس منچسترسیتی

برای بهبود درک رایس از مدل بازی، جلسات تاکتیکی تیم فنی، در ابتدای دورانش در آرسنال همیشگی بود. سرعتی که او این موضوع را درک کرد و ظرفیت فهمش برجسته بود. وقتی در مورد فیلم‌های بازی‌ها ازش سؤال می‌شد، می‌توانست به سرعت جواب دهد، که این موضوع همچنین در مصاحبه‌های پس از بازی مشهود بوده است.

پس از تساوی 2-2 بیرون از خانه برابر چلسی دو هفته پس از شکست دادن سیتی گفت: "نیمه اول احتمالاً بدترین نیمه‌ای بود که در تمام فصل بازی کردیم از لحاظ بی‌دقتی، انجام ندادن کارها در ساختارمان و آنچه روی آن کار کرده‌ایم. چلسی کمربند میانی را بسیار متراکم کرد، اما حتی با توپ، اولین پاس من خوب نبود. من توپ را از دست دادم. فکر می‌کنم اشتباهات ما به چلسی امیدواری داد (بله). یک فرصت ویژه داخل محوطه جریمه در 5 دقیقه اول به چلسی دادیم، من هم یه موقعیت دادم و (چند) اشتباه آشفته در برابر دروازه انجام دادیم. در نیمه دوم، نشان دادیم چه کسانی هستیم."

اکنون تعداد این جلسات کمتر شده است، زیرا احتمال بار اطلاعاتی بیش از حد به همراه وظایف ملی او وجود داشت و همچنین به این دلیل که دیگر چندان نیازی به این جلسات نیست. رایس اکنون می‌داند آرتتا از بازیکنانش در حالت تهاجمی و تدافعی چه می‌خواهد و کارایی او به طور طبیعی پس از درک این موضوع به سطح دیگری رفت.

دکلن رایس

حضور رایس در بیرون از زمین نیز به او کمک کرد تا در محیط جدید جا بیفتد. اگرچه او به طور طبیعی به هسته انگلیسی آرسنال که با آنها سال‌ها در تیم ملی بازی کرده، نزدیک‌تر است، اما در تمام گروه‌های اجتماعی درون تیم حضور دارد.

این موضوع بیشتر منعکس‌کننده شخصیت واقعی اوست. همانند درک او از بازی، رایس کسی نیست که شخصیت خود را پنهان کند که این خود به تنهایی دلیل اصلی جذبش بود. آنچه می‌بینید همان است که درکش می‌کنید و اینکه اکثر بازیکنان آرسنال را پیش از امضای قرارداد می‌شناخت، این سازگاری را آسان‌تر کرد. همین موضوع به نفوذ او در رختکن کمک کرد، حتی از همان تور پیش‌فصل در ایالات متحده که چند روز پس از انتقالش آغاز شد. می‌توانست شوخی کند، اما وقتی نیاز است جدی باشد، واقعا جدی است. همیشه در رختکن و زمین فعال بوده، اما یکی از چندین رهبر در آرسنال است و نه اینکه سعی در غلبه بر کاپیتان فعلی یعنی مارتین اودگارد داشته باشد که تیم و او کاملاً بهش احترام می‌گذارند. اگرچه ممکن است در بیرون، بحث در مورد اینکه چه کسی به طور رسمی کاپیتان باشد وجود داشته باشد، اما عنوان رسمی هرگز بازیکنان را از بروز رفتار رهبری درونی بازنداشته است. به عنوان مثال، پس از اینکه اودگارد در تابستان گذشته به کاپیتانی رسید،

هافبک دیگری به نام گرانیت ژاکا گفت: "من به بازوبند نیاز ندارم (برای رهبری)"،

و او یکی از بازیکنان فعال کلامی آرسنال باقی ماند تا اینکه در تابستان به بایر لورکوزن آلمان منتقل شد. 

واضح است که رایس در زمین بسیار در صحبت کردن فعال است و آمادگی او برای بیان توضیحات در موقعیت‌های عمومی خارج از زمین نیز وجود دارد. دکلن قابل اعتماد است و آماده صحبت در موقعیت‌های دشوار و همچنین مثبته. تساوی برابر چلسی نمونه‌ای از این موضوع بود، اما شاید بهترین نمونه زمانی باشد که در وستهم بود. در پی شکست نیمه نهایی لیگ اروپا 2021-22 مقابل فرانکفورت در بازی‌ای که وستهم احساس می‌کرد تصمیم‌گیری‌های داوری به ضررش تمام شد و با حمله به زمین همراه بود، رایس به سمت رختکن میهمان نرفت.


رایس با ژاکا متفاوت است، اما درک مشابهی وجود دارد که نقش او نیاز به یک تکه پارچه اضافی دور بازویش برای ایجاد تفاوت ندارد. مانند اودگارد، رایس هم بر کارکنان غیرفوتبالی آرسنال نیز تأثیر گذاشته است. برای نمونه، حفظ کردن نام‌ کارکنان آشپزخانه توسط او، چیزی نیست که بتوان در مورد تمام بازیکنان در سراسر کشور گفت. این تمایل صادقانه نسبت به مردم در بازی آرسنال مقابل وستهم در جام اتحادیه در اکتبر نمایان بود. پس از حضور کوتاهی به عنوان بازیکن تعویضی، رایس ساعت‌ها با کارکنان باشگاه وستهم در ناحیه مشترک (جایی که مصاحبه‌های پس از بازی انجام می‌شود) صحبت کرد که این اتفاق برای تیم‌ها پس از انجام وظایف رسانه‌ای و ترک زمین بازی دور از خانه مرسوم نیست.  

لباس رایس

هیچ کینه و دشمنی از طرف وستهم نسبت به او وجود ندارد که این موضوع بیانگر رابطه سالم او با مربیشان دیوید مویس است که گاهی پس از عملکرد خوب رایس به او پیامک می‌دهد. خانواده رایس نیز به عنوان یک نقطه مثبت اصلی دیده می‌شوند.

پیش از اولین بازی رسمی‌اش، آرتتا گفت: "ما فقط افکارمان را در موردش، جایی که در حال ساختن تیم هستیم و نقش او در باشگاه توضیح دادیم. او و خانواده‌اش از روز اول آن را پذیرفتند و ما از داشتنشان خوشحالیم."

به عنوان یک نمونه ملموس‌تر از این پذیرش، خانواده او اکنون یک جایگاه خصوصی در امارات دارند. همان‌طور که در دوران وستهم این کار را انجام می‌دادند، آن‌ها مرتب به بازی‌های خارج از خانه از جمله مسابقات لیگ قهرمانان اروپا می‌روند، حتی به آیندهوون هلند در اوایل این ماه هم که درست فرض شده بود رایس در ترکیب شروع‌کننده نباشد چون آرسنال از پیش صعود کرده بود. حقیقت اینکه رایس در سال گذشته خانواده‌ جدیدی دارد و صاحب پسری به نام جود شده است.

بلوغی که اغلب در او دیده می‌شود به اعتبار خانواده اوست که سعی می‌کنند تا حد امکان فشار از روی دوش‌هایش بردارند. تمام عوامل بالا باعث می‌شود مردم شخص متعادلی را در قلب میانی آرسنال ببینند که اغلب باعث می‌شود فراموش کنند رایس هنوز فقط 24 ساله است، با وجود بیش از 300 بازی برای باشگاه و تیم ملی. همان‌طور که رایس‌ ها به سرعت و خوبی آرسنال را پذیرفته‌اند، همین اتفاق برعکس هم افتاده است. علاقه هواداران به این هافبک فوراً در تابستان مشهود بود، نه تنها با صدای شعار "رایس، رایس بیبی" در ومبلی پس از جام خیریه شنیده می شد، بلکه یک هفته بعد ماشین او وقتی از امارات پس از اولین بازی لیگش مقابل ناتینگهام فارست خارج می‌شد، محاصره (اما با عشق) شد.  

ماشین رایس

او از آن زمان تاکنون 7 جایزه بهترین بازیکن از 20 بازی (رأی هواداران آرسنال) را به دست آورده و یکی از بهترین و ثابت‌ترین بازیکنان آرتتا بوده است.  

برای مقیاس بهتر از نفوذ رایس، کافی است بدانیم آرسنال با شکستن رکورد هزینه برای بازیکن بریتانیایی (105 میلیون پوند، 133.4 میلیون دلار با نرخ ارز فعلی) تاکنون در این مقاله به این عدد اشاره نکرده بودیم.

آرتتا اضافه کرد: "وقتی قیمت را برایش تعیین کردند، باید آن را تحمل می‌کرد و این کار آسانی نیست.  اما او به نحو فوق‌العاده‌ای این کار را انجام داده است. واقعاً آدم خاکی و متواضعی است و اشتیاقش برای یادگیری و پذیرفتن نقد مثبت بسیار قدرتمند است. توانایی رسیدن به سطوح بالاتر را دارد."  

"او در چند هفته اخیر در نقش عقب‌تری بازی کرده اما به عنوان شماره 8 می‌تواند بازیکن غیرقابل باوری باشد. می‌تواند مدافع کناری هم باشد، در صورت لزوم وارد محوطه جریمه شود. نشان داده چشم برای گلزنی دارد و وقتی در محوطه جریمه حریف حضور داشته باشد، تهدید واقعی است. این جنبه از بازی اوست که می‌تواند توسعه پیدا کند. مهارت‌های رهبریش نیز همین‌طور. رشد طبیعی او در تیم و باشگاه طی سال‌های آینده، بیشتر خواهد بود."


 

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۷ ۱۹:۲۷
به قلم میلاد بهرام
دسته‌بندی: مقاله
منبع : اتلتیک
بازدید: ۲۳۳ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
بورنموث
بورنموث
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۱۵ ۱۵:۰۰
بازی قبلی آرسنال
تاتنهام
تاتنهام
2 - 3
آرسنال
آرسنال
لیگ برتر - تاتنهام هاتسپر
۱۴۰۳/۲/۹ ۱۶:۳۰