loading
در حال بررسی درخواست شما
۹ دلیل درخشش آرسنال در فصل ۲۰۲۳/۲۴
۹ دلیل درخشش آرسنال در فصل ۲۰۲۳/۲۴

۹ دلیل درخشش آرسنال در فصل ۲۰۲۳/۲۴

با دیدن گل‌های زده شده، کلین شیت‌های فراوان، پیروزی‌های متوالی و مبارزه برای مهم‌ترین جام‌ها، به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که فصل ۲۰۲۳/۲۴ برای هر هوادار آرسنالی لذت‌بخش بوده است.

با این حال، آدریان کلارک که در طول فصل عملکرد تیم تحت نظر میکل آرتتا را زیر نظر داشته، در موقعیتی است که توضیح دهد چرا ما تا این حد تاثیرگذار بوده‌ایم، دلایلی که شاید برای چشم ناآشنا چندان واضح نباشند.

در اینجا به ۹ عاملی اشاره می‌کنیم که به نظر او در عملکرد فوق‌العاده‌ی ما در فصل گذشته نقش اساسی داشته‌اند:

بهترین خط دفاعی اروپا

عملکرد ما بدون توپ در فصل ۲۳/۲۴، بهترین نمایش دفاعی تحت نظر میکل آرتتا بود و به ما کمک کرد تا به بهترین آمار دفاعی لیگ دست پیدا کنیم. با دریافت تنها ۲۹ گل (و فقط ۱۳ گل در خارج از خانه)، تعداد گل‌های خورده‌ی خود را نسبت به فصل گذشته تقریباً یک سوم کاهش دادیم.

داوید رایا، دروازه‌بان ما، با عملکرد فوق‌العاده مدافعان، کم‌کارترین گلر لیگ برتر بود. با دریافت موقعیت‌هایی به ارزش تنها ۲۸.۳ گل انتظار‌ی، در واقع پایین‌ترین آمار را در بین پنج لیگ برتر اروپا به دست آوردیم.

از ابتدای سال ۲۰۲۴، همچنین در ۱۸ بازی ۱۱ کلین شیت ثبت کردیم که میانگین آن به طور شگفت‌انگیزی ۰.۶۵ گل انتظاری در هر بازی است.

                                            

چرا ما در این بخش انقدر خوب بودیم؟ ما با اشتیاق از جلو دفاع می‌کردیم، ورود دکلان رایس قطعاً لایه جدیدی از محافظت را در میانه زمین ایجاد کرد و شروع کردن با یک خط دفاعی ثابت نیز مفید بود.

ویلیام سالیبا در تمامی دقایق (۳۴۲۰ دقیقه) بازی کرد و در حدود ۸۰ درصد از فصل ۲۳/۲۴، گابریل در سمت چپ او و بن وایت در سمت راستش حضور داشتند. داشتن چنین خط دفاعی مستحکمی با سه بازیکن ثابت، ثبات ارزشمندی را به ارمغان آورد. در جریان بازی، آمار ما به سادگی فوق‌العاده بود و به طور متوسط در هر دو بازی یک گل دریافت می‌کردیم.

                                           

تصاحب توپ در مناطق بالا

فشار روی حریف، که معمولاً با رهبری کاپیتان ما، مارتین اودگارد، انجام می‌شد، در طول کل فصل به طرز فوق‌العاده‌ای هماهنگ بود.

توپچی‌ها با تمایل واقعی برای تحت فشار قرار دادن مدافعان حریف، به طور استثنایی برای ایجاد چرخش توپ در مناطق پیشرفته زمین تلاش کردند و فرصت‌های گلزنی زیادی را برایمان به ارمغان آوردند. بازی با پاسکاری از عقب مقابل تیم آرتتا همیشه خطرناک بود.

                                           

ساکا دنده بالاتر می‌گذارد

درخشش اودگارد، رایس، گابریل و سالیبا نباید باعث شود که فصل درخشان دیگر بوکایو ساکا تحت‌الشعاع قرار گیرد. بازیکن دو بارهِ بهترین بازیکن فصل ما، بهترین عملکرد خود را تا به امروز ارائه داد و نمایش‌های برتر و تأثیرگذاری‌های مهمی از خود به جا گذاشت.

تقریباً در هر بازی، سبک بازی ما به گونه‌ای طراحی شده بود که توپ را به طور پیوسته به سمت راست تغذیه کند و ساکا را در موقعیت‌های یک در مقابل یک با مدافعان کناری حریف قرار دهد. به طور متوسط ۴۱ درصد از حملات ما از جناح راست هدایت می‌شد و این او را به بازیکنی کلیدی تبدیل می‌کرد.

ساکا اغلب اوقات با دو بازیکن حریف تحت فشار قرار می‌گرفت، اما هرگز او را نترساند، چرا که این بازیکن ۲۳ ساله به رکورد ۲۵ مشارکت مستقیم در گل در لیگ برتر (۱۶ گل، ۹ پاس گل) رسید. همانطور که در زیر مشاهده می‌کنید، ساکا – که بیشترین لمس توپ را درون محوطه جریمه نسبت به هر بازیکن دیگری در لیگ داشت – خروجی تهاجمی خود را به سطح بالاتری رساند.

                                           

یک ترکیب جوان و ثابت

با وجود تجربه سختی‌های لیگ قهرمانان اروپا، آرتتا وسوسه نشد تا به طور گسترده ترکیب تیم را تغییر دهد. در واقع، کریستال پالاس تنها تیمی بود که تغییرات کمتری در ترکیب اصلی خود نسبت به ما داشت و سرمربی با اعتماد و ایمان زیادی به بازیکنان جوان و بااستعدادش نشان داد.

همچنین باید توجه داشت که ترکیب اصلی ما سومین ترکیب جوان در لیگ برتر بود؛ نشانه‌ای از امیدواری واقعی برای بهبود دوباره در فصل آینده.

                                           

متخضین ضربات ایستگاهی

با هدایت نیکلاس جوور، مربی خلاق ضربات ایستگاهی، به رکورد لیگ برتر برای بیشترین گل زده از روی ضربات کرنر (۱۶ گل) رسیدیم. کیفیت ارسال‌های اودگارد، ساکا و رایس فوق‌العاده بود و سانترهای رو به داخل به تیر نزدیک تا به امروز موفق‌ترین تاکتیک ما بوده است. ما که تیمی با بازیکنان فراوان بالای ۱.۸۰ متر هستیم، حالا در ضربات ایستگاهی ابهتی داریم که باعث وحشت در دل حریفان می‌شود.

در مجموع، با ۲۰ گل از روی ضربات ایستگاهی در صدر جدول لیگ برتر قرار گرفتیم. این گل‌ها تأثیر فوق‌العاده‌ای گذاشتند و به ما کمک کردند تا از ۳۸ بازی به ۸۹ امتیاز برسیم.

شروع و پایان قدرتمند

هیچ تیمی در ۲۰ دقیقه ابتدایی لیگ برتر بیشتر از ما گل نزده است، زیرا ما عادت داشتیم که در همان ابتدای بازی پیش بیفتیم. اختلاف ۱۷-۴ گلی ما در طول این بازه زمانی کلیدی، ما را در مسیر چندین پیروزی مهم قرار داد.

ما همچنین بازی‌ها را فوق‌العاده قدرتمند به پایان رساندیم. لیورپول تنها تیمی بود که گل‌های بیشتری در دقایق تلف‌شده به ثمر رساند، در حالی که دو گل ما بعد از دقیقه ۹۰ منجر به پیروزی شد.

                                           

بازیکنان تعویضی میکل آرتتا در نیمه دوم بارها نقش خود را از روی نیمکت ایفا کردند. لئاندرو تروسارد به عنوان بازیکن تعویضی مقابل چلسی، لیورپول و برایتون گلزنی کرد و بسیاری از بازیکنان دیگر نیمکت‌نشین نیز عملکرد خوبی داشتند. در مجموع، بازیکنان تعویضی ما ۱۲ گل به ثمر رساندند و ۸ پاس گل دادند.

گل دیرهنگام ما در خانه مقابل منچسترسیتی با همکاری سه بازیکن تعویضی به ثمر رسید، جایی که تاکهیرو تومیاسو و کای هاورتز، گابریل مارتینلی را برای زدن یک ضربه به یاد ماندنی صاحب توپ کردند.

                                           

ماشین‌های دونده

همراه با شروع و پایان‌های تاثیرگذار ما در بازی‌ها، اخلاق کاری این تیم است. در ۳۶ بازی از ۳۸ بازی لیگ برتر، ما مسافت بیشتری نسبت به حریف دویدیم، که آماری است که نشان می‌دهد آرتتا و کادر فنی بازیکنان را تا چه حد آماده کرده‌اند.

با تلاش سخت برای یکدیگر، با توپ و بدون توپ، فقط دو تیم در کل فصل مسافت بیشتری را طی کردند.

                                           

خوشبختانه، دو بازیکن ستاره ما نیز در بین پنج بازیکن برتر از نظر میزان مسافت دویده شده قرار گرفتند. رایس و اودگارد نه تنها فوق العاده بااستعداد هستند، بلکه هر دو برای تیم خستگی‌ناپذیر کار می‌کنند.

                                           

یک تیم دائماً در حال پیشرفت

در حالی که اسناد و مدارک نشان می‌دهند که آرتتا در تمامی ۳۸ بازی از سیستم مورد علاقه‌ی ۳-۳-۴ استفاده کرده است، اما سیال بودن شکل تیم، ویژگی بارز آن است. در طول فصل شاهد جابه‌جایی بازیکنان در پست‌های مختلف بودیم، با توپ و بدون توپ، و همین امر باعث شد تا بازی مقابل ما برای حریفان بسیار دشوار شود.

بازیکنان کلیدی نیز نقش‌های خود را تغییر دادند. رایس کار خود را به عنوان هافبک دفاعی کلیدی ما آغاز کرد، اما در بخش زیادی از فصل، او در عوض در پست هافبک چپ باکس-تو-باکس درخشید و به صورت الهام‌بخشی تیم را به جلو هدایت کرد. رایس با زدن ۷ گل و ۸ پاس گل ثابت کرد که برای چنین نقشی ساخته شده است.

یکی دیگر از خریدهای جدید، هاورتز، در طول فصل پیشرفت کرد. او کار خود را به عنوان هافبک چپ آغاز کرد، اما در نیمه دوم فصل، به عنوان یک مهاجم نوک کاذب سیار، واقعاً درخشان ظاهر شد.

هاورتز با پرس فوق‌العاده، حرکات هوشمندانه و نگه داشتن بسیار خوب توپ برای سایر بازیکنان، تغییر پست او تأثیر بسزایی روی تیم و بازی خودش داشت و آمار ۹ گل و ۶ پاس گل در ۱۴ بازی آخرش نشان می‌دهد که این تغییر نتیجه‌بخش بوده است.

کاپیتان فوق‌العاده

بازیکنان زیادی هستند که باید به عملکرد و پیشرفت فردی خود افتخار کنند و کاپیتان اودگارد قطعاً یکی از آنهاست.

او هم با توپ و هم بدون توپ مسئولیت زیادی برعهده گرفت و با نمایش‌های تکنیکی و با تمام وجودش، الگو بود. این بازیکن نروژی همچنین با خلق ۸۸ موقعیت در جریان بازی، لیگ برتر را به عنوان خلاق‌ترین بازیکن به پایان رساند.

                                           

این یک فصل فوق العاده برای نروژی بود که با اختلاف کمی او را به عنوان بهترین بازیکن فصل از نگاه من انتخاب می‌کند.

آخرین اخبار آرسنال

جزئیات خبر
avatar تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۳/۴ ۱۴:۱۸
به قلم عباس رضایی
دسته‌بندی: مقاله
منبع : Arsenal.com
بازدید: ۱۷۹ بار
این صفحه را به اشتراک بگذارید
بازی بعدی آرسنال
آرسنال
آرسنال
VS
منچستر یونایتد
منچستر یونایتد
لیگ های دیگر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۵/۶ ۱۹:۳۰
بازی قبلی آرسنال
آرسنال
آرسنال
2 - 1
اورتون
اورتون
لیگ برتر - استادیوم امارات
۱۴۰۳/۲/۳۰ ۱۸:۳۰